Sunday, January 29, 2012

Jalan-jalan Perth: Crabbing time!

*Stuck in my draft for quite sometime, now can only be published due to time constraint and busy with some other things*
We went to Mandurah, as early as 5.30o'clock in the morning. Oh yes, during that early morning on Boxing Day! hehe..Hoping that we will able to finish before the malls open at 10am. hehe..kononnya nak pergi berboxing day la kan. (Oh yes, most of the shopping malls here opens at 10am during the boxing day. Kalau di UK dulu, mahunya nak keluar pukul 9pagi, takde apa dah yang tinggal. Semua orang sanggup beratur seawal 3-4 pagi just to ensure they are the first to enter!

Memang tak sempat la kan nak balik bersiap for boxing day pukul 10, sebabnya ketam baru nak mengena umpan masa tu! Memanglah kami tak mahu lepaskan peluang la kan. hehe..so, akhirnya kami bergerak pulang jam 11.30 lebih kurang.hehhe...

Penuh bersemangat masing2 menuju ke destinasi penangkapan ketam



Bergaya di dalam khemah, yang dapat dibina tegak sekejap lepas tu tumbang


Crabbing bawah jambatan sahaja kali ini


Excited
Hasil tangkapan..salah satu baldi yang ada..
tu pun banyak ketam yang terpaksa dilepaskan dengan rela hati..


Awal-awal penangkapan..yang akhirnya jumlah keseluruhan 15 ekor sahaja..


Beranilah nak pegang bila ketam tu dah pengsan..

Oh ya, kebanyakan ketam yang diperolehi untuk harus diukur. Ini kerana anak-anak ketam, yang panjangnya tidak melepasi kriteria wajib dilepaskan semula. Ini peraturan wajib ya..kalau tidak, mahu kena saman oleh ranger kalau kena tangkap. Denda? AUD400-AUD700 kalau tak silap! Baik tak payah nak ambil risiko semata-mata kerana ketam ya..ehhe...Dan ada banyak lagi peraturannya, ketam yang mengandung, selain anak-anak ketam memang wajib dilepaskan semula ke dalam air. Dan seorang terhad untuk 10 ekor hasil tangkapan sahaja ya!

Tapi memandangkan kami datang 4 kereta, so dalam 20 orang - sah-sah lah average sorang dapat seekor la kan.huhu..

Kalau terasa nak makan ketam lagi, memang kenalah merajinkan diri untuk pergi crabbing selagi musimnya masih ada. Kalau nak harap pergi beli kat kedai seafood, alamatnya lupakan hasrat di hati nak ketam!


2 comments:

  1. Bw here. Wahh,bestnya bleh crabbing bwh jambatan je.:)

    ReplyDelete
  2. hehe..lepaslah nak makan ketam sekali sekala =)

    ReplyDelete